La redeschiderea acestei minunate colectii nu vom aborda in primul rand marile nume internationale Bonnard, Matisse, Cezanne, care fac, desigur, o parte din gloria unica a acestui muzeu, ci dorim sa propunem o lectura pornind de la arta romaneasca ante si interbelica, a carei magnificenta se dezvaluie aici, prin privirea si inteligenta acestui rar colectionar care a fost Zambaccian, cu o intensitate neegalata.
In primul rand Andreescu. Alaturi de celebra Iarna la Barbizon, sunt peisaje din Tara Romaneasca cu drumuri de tara, paduri si ceruri cu o atmosfera care, ca si in anumite tablouri ale lui Grigorescu si Luchian, evoca lumina vesela, dulce si blanda a unei Romanii de demult. Din aceasta imagine, aici tezaurizata de penelul pictorilor, fac parte si uluitoarele taranci din Oltenia ale lui Ressu - unde realizarea expresiei si a privirii, elocventa figurii, le ridica intre cele mai bune portrete din istoria artei noastre - iar costumele si troita sunt de o plasticitate si relief vizual la fel de remarcabile, Moara de apa de Luchian, unde intregul peisaj se animeaza din dinamismul apei ce invarteste roata, tusele, culorile si jocul luminilor transmitandu-l privitorului instantaneu. De la aceasta lumina se revendica si peisajul tarziu, "din Cismigiu", al lui Steriadi si tusa vibrata si vaporoasa a lui Sirato si poate si modelajul jucaus - din umbre si lumini - al Capului de copil al lui Brancusi.
Ochiul creator de discurs implicit al colectionarului ne confrunta cu modernitatea acuta a lui Tonitza, exprimata plenar in sentimentul spatiului, linie si culoare, cu senzualitatea odaliscelor si peisajelor lui Iser, cu lumea argintie si arcadiana a lui Pallady, cu incarcatura inegalabila de filosofie exprimata cu pur adevar artistic la Lucian Grigorescu si cu perioada de debut a lui Tuculescu, Ciucurencu si Horia Damian. Alaturi de picturi de tineri, atunci,