O revenire a cotaţiei barilului de petrol în jurul valorii de 60 de dolari, corelată cu majorarea accizelor de la 1 ianuarie 2009 şi devalorizarea leului pot conduce la noi scumpiri. Din luna iulie asistăm la ieftinirea carburanţilor, tendinţă ce se poate inversa de la 1 ianuarie 2009. Preţurile carburanţilor pe care îi achiziţionăm depind de cotaţia ţiţeiului pe piaţa internaţională, cât şi de nivelul accizei şi taxelor impuse de stat.
Pe de altă parte, piaţa produselor petroliere este liberă, spre deosebire de cea a gazelor naturale sau de electricitate, supusă legii bazate pe cerere şi ofertă.
În ultimii ani, preţurile carburanţilor au crescut continuu, odată cu cotaţia ţiţeiului, care a atins recordul istoric de 147 dolari pe baril în luna iulie a acestui an.
Benzina la rândul ei a testat pragul psihologic de cinci lei pe litru, aproximativ 1,2 euro. Companiile petroliere au anunţat profituri excepţionale pe primele nouă luni, ceea ce a condus la discuţii aprinse, atât în rândul opiniei publice, cât şi al politicienilor. Şi nu numai în România companiile petroliere au fost acuzate că măresc nejustificat preţurile pentru a-şi spori profiturile.
Declanşarea crizei financiare şi propagarea ei în economia reală a provocat după cum era de aşteptat o scădere rapidă a cotaţiilor petroliere. Inerţia mult mai mare manifestată de preţurile la pompă, comparativ cu rapiditatea cu care au căzut cotaţiile bursiere pentru petrol, a produs nemulţumiri fireşti în rândul şoferilor.
Faţă de valoarea-record atinsă în această vară, cotaţia petrolului a pierdut aproximativ 100 dolari pe baril, tranzacţionându-se în prezent sub 50 dolari pe baril.
Companiile petroliere trec pe roşu
Vânzările de carburanţi pe piaţa românească au crescut în ultimii ani într-un ritm de peste 10% anual, ceea