Peste 8.000 de maşini importate au defecţiuni, potrivit inspecţiilor RAR. Cu un parc auto supra-aglomerat şi „bolnav”, riscul accidentelor rutiere este tot mai ridicat.
În contextul în care triplarea taxei auto a încins spiritele în toată ţara, unul dintre principalele argumente ale celor care susţin taxa se referă la riscurile transformării parcului auto naţional în „groapa de gunoi” a maşinilor din Occident. Cifrele, cel puţin cele care exemplifică situaţia din judeţul Bihor, demonstrează că temerea este fundamentată. Din cele peste 45.839 de vehicule aduse la reprezentanţa din Bihor a Registrului Auto Român (RAR) în vederea prestării serviciilor necesare înmatriculării, doar în jur de 7.500 au fost noi. “Din cele 22.203 de vehicule importate sau introduse în ţară în vederea primei înmatriculări în România, 21.686 sunt la mâna a doua. Numărul vehiculelor noi nu a depăşit 520”, spune inginerul Gheorghe Lupaş, şeful reprezentanţei RAR Bihor. Iar din cele 22.636 de autovehicule care au fost cumpărate din ţară, doar 6.889 au fost noi, achiziţionate de la reprezentanţele constructorilor de vehicule.
Greu de oprit
În ceea ce priveşte starea maşinilor second-hand importate în 2008, potrivit informaţiilor furnizate de RAR Bihor, în jur de 8.000 dintre acestea prezentau diverse probleme. Cele mai multe sunt supra-poluante, numărul acestora depăşind 2.250. La prima verificare tehnică în ţară, 1.767 de vehicule second-hand din Bihor prezentau defecţiuni la sistemul de frânare, direcţie, rulare şi suspensie. “Peste 4.190 de vehicule aveau probleme la alte elemente constructive”, spune şeful reprezentanţei RAR Bihor.
Accesibile tuturor
În prezent, în judeţ sunt autorizate patruzeci de staţii de inspecţie tehnică periodică.
Chiar dacă oficial numărul maşinilor second-hand importate - care prezintă defecţiuni - nu este exagerat de mare,