Anul viitor, bugetele de promovare din sistemul bancar, industria auto şi piaţa imobiliară vor cunoaşte reduceri drastice. Prudenţă, optimism moderat, îngrijorare, pesimism, panică, speranţe – acestea ar fi atributele ce caracterizează viitorul pieţei de publicitate din România. Scăderea investiţiilor publicitare ale companiilor multinaţionale din ultimul trimestru al acestui an reprezintă un semnal alarmant pentru anul 2009.
După creşterile euforice ale bugetelor de publicitate din ultimii şapte ani, criza financiară mondială „împinge” piaţa autohtonă într-o stare de depresie. Vor scădea sau vor creşte anul viitor investiţiile în comunicare?
Este principala întrebare ce frământă comunitatea publicitarilor, dar şi a oamenilor din mass-media (pentru că presa doar din publicitate trăieşte, nu-i aşa?)
Maria Tudor, Managing Director Zenith Media, este optimistă: „Sper ca anul viitor să avem abilitatea de a evita scăderea totală a investiţiilor media faţă de 2008. Cred că vom avea o creştere moderată a pieţei”. Maria Tudor estimează că, în acest an, piaţa media va depăşi pragul de 500 milioane de euro, în ciuda ultimului trimestru care s-a dovedit a fi „crizat”.
Peste această cifră vor fi şi investiţiile publicitare din 2009, consideră şefa de la Zenith Media.
„Ştiu că speranţa moare ultima, de aceea sper să avem o creştere de maximum 10%, în ciuda faptului că există o necunoscută: cursul de schimb leu/euro”, afirmă Maria Tudor. Dana Bulat, Managing Director United Media, este rezervată: „Nu cred să aibă cineva o imagine măcar conturată în ceea ce priveşte întregul an 2009.
Cu certitudine, însă, în primul trimestru vom asista la o scădere a bugetelor de media. Mi-e greu, totuşi, să avansez un procent”.
Mihail Vârtosu, consultant de management şi marketing, declară sec: „Pe ansamblu,