Prezentăm, în acest număr, primul episod dintr-o serie consacrată modului în care filmele şi realitatea se influenţează reciproc. Colabora-torul nostru, Alexandru Bălăşescu, va căuta să prezinte, pe decenii, începînd cu anii ’50 ai secolului trecut, cum filmele poartă amprenta istoriei, a miturilor, a obsesiilor, a idealurilor şi a modei timpului în care au fost produse. Sfîrşitul celui de-al Doilea Război Mondial a fost marcat de o explozie de bucurie fără precedent în Statele Unite, însă repercusiunile la nivelul socio-cultural ale încheierii războiului aveau să fie simţite abia peste un deceniu. În anii ’50 apare în cinematografia hollywoodiană o nouă figură, aceea a rebelului înnăscut, tînăr, frumos, seducător prin stilul enigmatic, care, totuşi, ascunde o traumă. Comportamentul afişat, acela de siguranţă de sine dublată de contestarea regulilor sociale, face această atitudine mai greu de desci-frat. Un schimb de replici celebre arată chintesenţa acestui personaj: „Împotriva a ce vă revoltaţi?“ „Spune-mi ce oferi.“ („What do you rebel against?“ „Tell me what you got!“). Cu alte cuvinte – „sînt rebel din principiu“. Poate că mulţi dintre dumneavoastră, pasionaţi de cinema, aţi recunoscut filmul al cărui scenariu ne oferă acest schimb de cuvinte: The Wild One (Sălbaticul), 1953, în regia lui Laslo Benedek, cu Marlon Brando în rolul principal. Împreună cu Rebel Without a Cause (Rebel fără cauză), 1955, regia Nicholas Ray, filmul lui Benedek încapsulează spiritul unui deceniu de transformări majore. Filmele amintite poartă cu sine cicatricile unui război purtat, cu zece ani înainte, pe două fronturi: cel al conflictelor armate, aflate, pentru americani, dincolo de ocean, deci departe, şi cel domestic, avînd caracteristici importante şi consecinţe ce traversează timpul bătăliilor între soldaţi. Revolta împotriva obedienţei şi teama de intimitate The Wild One