Din peste 1.000 de ore de material din arhive, regizorul Andrei Ujică va compune portretul dictatorului, într-un documentar care anunţă imagini inedite. Sursa: Arhiva EVZ
Secvenţele surprinse cu dictatorul alături de Elena şi copii, pe imensele câmpuri şi şantiere ale patriei, în birou şi la congrese, vor fi comprimate în 90 de minute, într-un film realizat de Andrei Ujică exclusiv din imagini de arhivă.
Pentru a-l găsi pe Ceauşescu cel pe care nu-l cunoaştem, echipa filmului a vizionat peste 1.000 de ore de imagini ale TVR şi urmează să cerceteze şi Arhiva Naţională de Filme (ANF).
Documentarul românesc intră în era nostalgiei sau a recuperării istorice, în anul în care se împlinesc 20 de ani de la Revoluţie. Şase dintre peliculele aflate în lucru sau programate să ajungă pe ecrane în 2009 se întorc la comunism, fie pentru un portret al dictatorului - „Autobiografia lui Ceauşescu“ -, o investigaţie cu iz de film poliţist despre cazul Paul Goma-Virgil Tănase, în „O chestiune de viaţă sau moarte“, un proces al „Genocidului sufletelor“ de la Piteşti sau o declaraţie de dragoste pentru „My beautiful Dacia“. Doi tineri regizori au scos de prin poduri şi debarale tenişi de Drăgăşani, becuri de Fieni şi biciclete Pegas în „Metro branding“, iar Anca Berlogea explorează co munismul prin intermediul corespondenţei dintre Vladimir şi Di mitrie Ghika, în „Fratelui meu din exil“.
Întrebări fără răspuns
Comunismul poate fi şi „cool“, dacă-l priveşti cu detaşarea unuia pe care decembrie ’89 l-a prins aşteptându-l pe Moş Gerilă („Metrobranding“) sau cu ironia sănătoasă a celui care a plecat la timp („My Beautiful Dacia“). Însă tonul scenariilor e predominant întunecat: există secrete care n-au fost spuse, imagini care n-au fost difuzate niciodată, orori care n-au fost dezvăluite.
Indiferent de ton, filmele