Numai intr-un aer tare este stimulat intelectul, se aprinde creativitatea, se naste performanta, se afirma individualitatile de virf. Initiatorul de proiecte este un deschizator de directii, un constructor. Nu in ultimul rind, un liant al legaturilor. Am fost adesea intrebat, de catre colegii din vest, in ce scoala m-am format, cine mi-a indrumat pasii in domeniul meu. Ar fi reusit astfel sa ma „clasifice", sa gasesca explicatii la atitudinile mele. Ce puteam eu spune despre scoli, laboratoare, directii in anii in care psihologia a fost interzisa? Existau insule de gindire libera, persoane in preajma carora puteai odrasli, care m-au ajutat sa cistig incredere in mine, dar scoli? Aici e cheia: dezvoltarea personala este un proces psihic care se deruleaza prin interactiune, legaturi, filiatii si relatii de prietenie. Toti cei care au produs si-au facut ucenicia intr-un mediu iscoditor, intr-un climat provocator sau in preajma unor persoane care incita, stimuleaza, declanseaza, incurajeaza. Aici s-au sadit primele idei care au inspirat, s-a girat debutul si afirmarea ulterioara. Un mentor are rol de ghid cognitiv si moral, protejeaza si incurajeaza, creaza premisele unor experiente la virf. Iar fuziunea afectiva cu tinerii declanseaza acestora, adesea, forte nebanuite. Poate ca cel mai important lucru este insa construirea unui climat exigent, a unor standarde de calitate, a unui model de echipa de performanta si a contextului socio-afectiv corespunzator. Numai intr-un aer tare este stimulat intelectul, se aprinde creativitatea, se naste performanta, se afirma individualitatile de virf. Initiatorul de proiecte este un deschizator de directii, un constructor. Nu in ultimul rind, un liant al legaturilor. Un coleg din Bucuresti, Grigore Nicola, a studiat rolul mentoratului in cultura romaneasca, identificind domenii in care s-au nascut insule de creativitate in conditii de