„Cred că ar trebui amenajate spaţii care să le pună în valoare, care să le dea un înţeles. Acum par doar deşeuri industriale"
Trecem zilnic pe lângă mormanele de fier colorat şi nu ne explicăm ce caută în centrul oraşului. La drept vorbind, de cele mai multe ori le ignorăm, ne facem că nu le mai observăm.
Coloritul s-a dus, iar rugina a pus stăpânire pe fierătanii. Formele nu le putem înţelege, iar arta pare inaccesibilă ochilor neinstruiţi. Atât în centrul Constanţei, pe locul unde, la un moment dat, admiram hotelul Continental, dar chiar şi în Portul Tomis, găsim ciudăţeniile reci ce cresc parcă din pământ. Postate de mai-marii urbei pe pământul gol, nefolosit, ciudăţeniile din metal vopsit ne fac să ne simţim ca într-un film cu buget redus. De parcă n-am fi conştienţi că nu le plac pământurile goale, şmecherii oraşului, în frunte cu primarul Radu Mazăre, au vrut să pară iubitori de artă: dar nu le-a ieşit. Spre exemplu, „Fiinţa" lui Marius Leonte s-a împrăştiat pe platoul din Portul Tomis în mii de bile maronii, de diverse mărimi. În acelaşi loc, un bolovan încătuşat încearcă să scape din strânsoare. Sperăm, spre binele cetăţenilor care trec prin zonă, să nu reuşească vreodată. Exemplele pot continua cu toboganul fără fond, care zace pe locul fostului hotel Continental. Oare arta chiar nu are limite? Mai ales cea expusă în miez de urbe europeană...
Marea aduce curent minimalist
Întrebată în legătură cu galeria de artă contemporană pe care municipalitatea ne-a oferit-o spre vizionare fără voia noastră, Doina Păuleanu, directorul Muzeului de Artă, s-a declarat neîncântată: „Nu ştiu mare lucru... decât că s-au făcut într-o tabără de creaţie de către profesionişti. Sau cel puţin asta ştiu despre cele din Portul Tomis. Însă, eu sunt de părere că ele trebuie să funcţioneze într-un ambient. Acum nu prea au sens. P