Pe piata bunurilor de larg consum (FMCG), reactiile consumatorilor la semnalele negative din economie nu vor intarzia prea mult si ar putea aduce un declin de 5-10% sau chiar mai accentuat, este de parere Daniel Enescu, directorul general si partenerul companiei de cercetare de piata Daedalus Millward Brown.
"Piata a crescut puternic in prima parte a anului trecut. In al doilea semestru insa, cresterea a dat primele semne de plafonare, iar anumite categorii de produse au inregistrat chiar un usor declin al vanzarilor, comparativ cu aceeasi perioada din 2007", afirma Enescu.
Efectele crizei financiare, care s-a declansat odata cu prabusirea marilor banci de investitii americane in prima jumatate a lui 2008, sunt din ce in ce mai vizibile in economia romaneasca.
Pe pietele mature din Europa Occidentala, turbulentele din sistemul financiar au antrenat scaderi puternice in retail in 2008, sectorul bunurilor de larg consum nefiind ocolit. La nivel local, se poate vorbi de reactii intarziate ale consumatorilor la semnalele negative venite din exterior, este de parere Enescu.
"Exista o inertie destul de mare a romanilor vizavi de schimbare. Semnele schimbarii nu apar treptat, asa cum se intampla pe pietele mature din vest. De exemplu, in Romania se scumpeste benzina intr-o prima etapa cu 10% si nu se resimte nicio schimbare in consum. La a doua crestere succesiva a pretului este iarasi probabil sa nu existe reactii semnificative, in schimb, dupa mai multe scumpiri de 10%, consumul scade brusc cu 50%. Ma astept ca si pe piata FMCG sa fie o intarziere a reactiilor consumatorilor la inasprirea conditiilor economice; pe de alta parte, atunci cand apare, aceasta reactie va fi brusca si violenta", anticipeaza directorul Daedalus Millward Brown.
Cat de mult pot intarzia insa reactiile consumatorilor?
"Ma astept ca in perioada urmatoare, lunile fe