Interbrands, cel mai mare business din distributia de bunuri de larg consum, a avut anul trecut vanzari de aproape 1,17 mld. euro (4,3 mld. lei), in crestere cu 12% in euro fata de valoarea din 2007, cand compania a trecut pentru prima data pragul de un miliard de euro.
In acelasi interval, distribuitorul si-a redus EBITDA (profitul inainte de deducerea taxelor, dobanzilor, deprecierii si amortizarii) de la 27 mil. lei (8,2 mil. euro) in 2007 la 15 mil. lei (4 mil. euro) anul trecut.
"Reducerea la jumatate a EBITDA si faptul ca nu am revenit pe profit in 2008 pot fi puse in special pe seama cresterii costului capitalului de lucru si a pierderilor cauzate de fluctuatiile cursului de schimb, in cazul creditelor in euro", a declarat Rand Sherif, CEO-ul Interbrands. El a mai precizat ca impactul acestor doi factori externi asupra profitabilitatii companiei a fost diminuat prin masurile luate in ultimii doi ani, care au vizat reducerea valorii creditelor de rambursat si reducerea costurilor de operare. In 2007, compania a avut o pierdere financiara de 0,8 mil. euro.
In prima parte a lui 2008, Sherif prognoza trecerea pe profit pana la finele anului. In al doilea semestru insa, cresterea afacerilor a incetinit, pe fondul inrautatirii conditiilor economice. Per ansamblul anului, compania a raportat o crestere de 23% in lei, dupa ce in primele sase luni ritmul de majorare a fost de 27%.
"Efectele crizei economice s-au materializat in decembrie, cand intr-adevar am resimtit in vanzari schimbarea conditiilor de pe piata. Cresterile din ultimii 2-3 ani cu siguranta nu mai sunt pe piata acum. Practic, piata si-a pierdut sclipirea", a spus Sherif. El se asteapta sa vada in acest an o crestere zero a vanzarilor la nivelul sectorului local FMCG (bunuri de larg consum) sau chiar un declin usor, unele categorii fiind mai expuse decat altele.
Cel mai mare