Lanturile mari de restaurante au inceput sa resimta o diminuare a ritmului de crestere, in timp ce unitatile mici anunta deja scaderi de pana la 50% ale vanzarilor in prima luna a anului.
Restaurantul La Papi, deschis in urma cu trei ani de catre fratii Alexandru si Mircea Papadopol in zona centrala a Capitalei, a inregistrat in luna ianuarie incasari cu 45% mai mici fata de aceeasi perioada din 2008, in timp ce numarul clientilor a scazut cu aproximativ 20%.
"Am facut un calcul sumar si procentual a reiesit faptul ca anul acesta clientii comanda cu 30% mai putin ca anul trecut. Totul se datoreaza crizei economice, care, din pacate, este abia la inceput. Este pacat ca pentru romani mancatul la restaurant a devenit un lux", spune Alexandru Papadopol, asociatul restaurantului "La Papi".
Cu toate acestea, Papadopol spune ca situatia unitatii pe care o reprezinta este buna, in conditiile in care exista si locatii care au dat deja faliment sau ale caror vanzari au scazut cu peste 60%.
"Aici nu vorbim despre marile lanturi de restaurante, ci de businessurile mai mici, dar inca profitabile", adauga Papadopol, care administreaza un restaurant de 75 de locuri, in care a investit initial 110.000 de euro. Si cheltuielile pentru aprovizionare au crescut cu aproximativ 15%, dar politica restaurantului este de a pastra gramajul portiilor de mancare si chiar de a scadea cu 10% preturile produselor fata de decembrie anul trecut.
"Per total, preturile furnizorilor s-au majorat cu 15-20% pentru toate marfurile, dar noi am considerat ca trebuie sa micsoram preturile pentru a fideliza clientii", explica Papadopol care estimeaza o scadere a veniturilor in acest an cu 33%, dupa ce in 2008 a inregistrat o cifra de afaceri de circa 300.000 de euro.
Un alt mijloc de a atrage clientii a fost oferirea unor carduri de reducere cu 10% pentru clientii fid