Sper ca eventuala intrare a Romaniei in procedura de deficit excesiv nu se va politiza, deoarece i se poate intampla, in vremuri de criza, oricarui guvern sa incaseze mai putini bani decat planuia. In alta ordine de idei chestiunea a fost prezentata ca si cand in lunile urmatoare vine Comisia Europeana si taie din fondurile alocate Romaniei, lucru fals. Un studiu atent al legislatiei europene in materie indica faptul ca procedura este o atenta monitorizare a dezechilibrului fiscal, urmata de recomandari, negocieri cu guvernele implicate si rezolvarea problemei. Una din sanctiunile clare este posibilitatea ca Banca Europeana de Investitii sa-si revizuiasca portofoliul de credite acordate in tara care nu-si rezolva problema. Dar acesta este un pas ulterior, la care n-a ajuns nimeni, deocamdata.
Ungaria, de pilda, a intrat in Uniunea Europeana incalcand acest criteriu: avea deficit fiscal de 5,9% din produsul intern brut si avea o datorie publica periculos apropiata de limita minima de 60% din PIB, recomandata de UE.
In anul urmator s-a declansat procedura asta de deficit excesiv. Am citit raportul Comisiei despre Ungaria, in care am vazut ca autoritatile de la Budapesta au avut o adevarata bulimie fiscala, adica au cheltuit constant multi bani, lucru cunoscut de Bruxelles. Comisia pune lupa pe datele financiare din tara vecina, constata ca n-au existat influente exterioare care sa duca la deteriorarea finantelor publice si estimeaza ca nici in 2004, anul analizei, nu se va corecta situatia. Ungaria a indicat un interval de cativa ani pentru a-si tempera cheltuielile si procedura a fost inchisa, fara alte sanctiuni. In acest moment Ungaria este din nou sub observatia procedurii de deficit fiscal, declansata anul trecut in mai, pe cand criza financiara internationala nu-si aratase coltii in Europa. Nu se pune problema sanctiunilor, insa ar putea in