Faptul ca tot mai multe companii si persoane fizice nu isi pot plati ratele pentru bunuri luate in leasing se vede chiar de la intrarea in firmele de leasing.
La sediul central al Raiffeisen Leasing, de exemplu, una dintre cele mai mari companii de pe piata, pe peretele de langa receptie sunt doua panouri pe care se afiseaza anunturi cu masinile sau echipamentele recuperate de la clientii care nu si le mai pot permite si care sunt scoase la vanzare.
In octombrie anul trecut, atunci cand criza incepea sa se simta tot mai mult pe piata locala, existau maximum zece anunturi pe acele panouri, care nu ocupau prea mult spatiu. Acum insa panourile sunt pline cu fotografii de masini sau echipamente scoase la revanzare si nu mai exista loc pentru anunturi noi.
"Inainte faceam cate patru-cinci poze din diferite unghiuri pentru fiecare bun scos la revanzare si le afisam pe panou, acum nu mai avem loc pentru anunturi noi", spune Mihaela Mateescu, directorul general al Raiffeisen Leasing. Situatia nu se intalneste insa doar la Raiffeisen Leasing, ci in toata piata, care se confrunta cu o scadere rapida a finantarilor din cauza prabusirii pietei auto si a celei imobiliare si cu o crestere importanta a recuperarilor de bunuri, in special masini.
"Recuperarile de bunuri au inceput sa ia amploare in noiembrie, dar nicio firma de leasing nu isi doreste acest lucru, pentru ca noi suntem finantatori, nu dealeri auto. In general, nu se trece din prima la reposedarea bunului, ci mai intai se discuta cu clientul solutii de reesalonare a datoriei", afirma Mateescu (43 de ani). Ea spune ca solutiile si posibilitatea de a reesalona datoria difera de la o companie la alta. "Intr-un fel discutam daca e vorba de exemplu de o companie care are de primit bani din contracte cu statul, pentru ca suntem siguri ca acesti bani vor fi platiti, chiar daca fondurile publice