Legea care include prevederile Codului de bune practici din comertul alimentar, aflata pe ultima suta de metri spre aprobare, nu elimina taxele de listare percepute de retelele mari de magazine furnizorilor lor, dar le trece in costul de achizitie al marfurilor, suportat de retaileri. Fiind un element de cost, retailerii mari vor fi nevoiti sa reduca valoarea acestor taxe pentru a nu creste preturile la raft ale produselor, sustin producatorii locali.
"Practic, cele circa 13-14 taxe pe care o retea de hipermarketuri le percepe producatorilor locali pentru listarea lor in aceste unitati vor fi transferate in adaosul comercial al retailerului si nu vor mai fi in curtea noastra. Retailerii nu pot creste pretul la raft la alimente pentru ca vor pierde clienti, de aceea vor fi nevoiti sa reduca aceste taxe", a explicat Sorin Minea, presedintele Romalimenta. El a mai afirmat ca in Romania valoarea tuturor taxelor percepute de retaileri ajunge la 25% din pretul la producator, fata de 10% cat este media pe pietele din UE.
In prezent, taxele de listare in hipermarketuri si supermarketuri, pe care retailerii le numesc "plati pentru servicii de marketing", sunt inregistrate de retaileri ca venituri.
Adrian Manolache, secretarul general al AMRCR (Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania), a declarat pentru ZF ca nu este rationala diminuarea acestor taxe, atat timp cat exista foarte multi furnizori care bat la usa retelelor de magazine si care sunt dispusi sa investeasca bani in listarea produselor lor in aceste unitati. Mai mult, el sustine ca adoptarea legii in forma actuala va duce la majorarea preturilor la raft.
"Este hazardata ipoteza ca preturile alimentelor la raft vor scadea dupa adoptarea acestei legi. Practic, legea aduce un element de cost suplimentar retailerilor, care va fi transferat in pretul la raft si este evident ca pretul va cre