- Potrivit Comitetului de Criza pentru Salvarea Invatamantului Romanesc, in testele anuale internationale cu privire la calitatea invatamantului, Romania s-a situat, in ultimii ani, in zona inferioara a clasamentului, la aproape toti parametrii masurabili. Cum credeti ca s-a ajuns aici?
- De 20 de ani se tot mimeaza ca se face reforma, fara sa se faca lucrurile care s-au facut in alte tari - ma refer la modernizarea continutului manualelor, a numarului de ore, a curiculei scolare. Nu au fost nici macar niste minime preocupari pentru adaptarea invatamantului la cerintele pietei muncii. Si atunci este evident ca in toate evaluarile internationale care urmaresc, asa cum e normal, caracterul practic si rezultatul efectiv al sistemului educational, Romania iese cum nu se poate mai prost. In aproape toate sistemele educationale performante, copiii sunt invatati exact ceea ce trebuie sa stie in viata, nu teorii savante, care sunt memorate mecanic si uitate imediat. Si anul acesta, la sfarsitul lunii martie, vor fi facute publice rezultatele unor noi teste internationale de acest fel. O sa vedeti ca Romania va iesi din nou la coada clasamentului.
- Care au fost, din punctul dumneavoastra de vedere, in invatamant, efectele sistemului "ministru nou - reforma noua"?
- Efectul a fost dezastruos. De ce? Poate pentru ca, in primul rand, niciun ministru nu a avut puterea sa ia taurul de coarne. Nici unul nu a avut curajul sa se lupte cu sindicatele, care vad ca mai nou practica terorismul sindical - se baga si in curicula, se baga intr-o multime de chestiuni care nu le privesc, pentru ca sindicatele, in mod normal, ar trebui sa fie interesate de salariile cadrelor didactice, nu de programa scolara. Nu a avut curaj nimeni sa faca o reforma pe termen lung. Domnul Mircea Miclea a reusit sa scoata cateva documente de analiza si proiectare care sa rupa paradigma inv