Regizorul Alexandru Dabija opteaza, din nou, pentru Cehov, dupa ce a realizat la Teatrul "Toma Caragiu" din Ploiesti, doua spectacole remarcabile, "Trei surori" si "Pretul iubirii". La Nationalul bucurestean vine cu dramatizarea sa memorabila dupa nuvela "Duelul", intr-un spectacol discutabil insa sub aspectul distributiei.
Optiunea repertoriala este demna de pretuire pentru ca inspirat regizorul Alexandru Dabija a ales, de asta data, nuvela lui Cehov "Duelul" scrisa in 1891, ce cuprinde galeria tipologiilor pe care scriitorul le va dezvolta ulterior in "Pescarusul", "Unchiul Vanea", "Trei surori" si "Livada cu visini". Cu maiestrie regizorul a dramatizat povestea trista despre o lume ravasita de idealuri, fara suport faptic, animata de personaje nemultumite de esecurile si neimplinirile proprii, dar obsedate de aspiratii inalte ce nu-si gasesc motivatie in perceperea existentei. Pe un taram din Caucaz, uitat parca la margine de lume, personajele lui Cehov isi traiesc plictiseala, dezamagirile si visele. Laevski si zoologul von Koren sunt "duelistii" ce filosofeaza searbad pe marginea unei realitati pe care fiecare nu o accepta din alte puncte de vedere. In jurul lor misuna o serie de personaje aparent multumite, dar profund nefericite. In dramatizarea nuvelei lui Cehov, Alexandru Dabija a urmarit sa scoata in evidenta esenta personajelor specifice scriitorului rus si a rezultat un text dramatic excelent, ofertant pentru actori. Din pacate, nu toti cei inclusi in distributie au gasit calea de a da viata credibila personajelor atribuite. Unii au pierdut "duelul" cu aceasta oferta generoasa.
"Duelul" de idei, devenit in final "duel" autentic conform modei unei epoci apuse, ii are drept protagonisti pe Laevski - ce nu o mai iubeste pe Nadia - si "omul de stiinta" zoolog, von Koren. Aceste personaje sunt stalpii reprezentatiei. Gavril Patr