De ce continuam sa facem, intensiv si incapatinat, matematica de inalt nivel (profesori universitari de geometrie si algebra de la mari Universitati din lume se minuneaza auzind ce studiaza elevii nostri de gimnaziu!) pentru mase? Scandalurile din invatamint par sa nu ia sfirsit niciodata pe plaiuri mioritice. Parca numai ele, veti spune. De acord, dar ele ne lovesc mult mai adinc si iremediabil (chiar daca mai discret la prima vedere) decit va puteti imagina. Cind veti auzi despre un nou caz de vinzare de copil pentru recrutarea de organe, despre un nou violator in serie de octogenare, despre vreun nou dement care danseaza pe ritmuri de manele in timp ce conduce camionul de tonaj greu, despre noul pedofil incestuos de peste drum sau despre noii criminali singerosi ce bintuie, parca tot mai nestingheriti, prin locurile unde va duceti viata, sa va amintiti ca un mecanism sanatos de educatie ar fi putut preveni astfel de monstruozitati de la dezvoltarea lor metastazica. Mai nou, s-a decis simplificarea programului de studiu al elevilor, prin reducerea de ore - o masura, in aparenta, salutara, asteptata de mult timp atit de copii, cit si de parinti. Cine nu stie drama generatiilor recente si mai putin recente de adolescenti romani nevoiti sa-si petreaca zilele (de dimineata pina seara, fara exceptie!), in jur de opt luni pe an, acumulind pina la epuizare informatii sofisticate, dintre care nici macar un sfert nu le-au fost/nu le vor fi utile in existenta sociala ulterioara? Programele noastre de invatamint pornesc de la premisa ca sintem o natiune de supradotati care, in curind, vom descoperi "piatra filozofala", dezlegind misterele seculare ale umanitatii. Tinerii nostri sint, ca atare, biciuti sa inghita, pe nerasuflate, memoria culturala si stiintifica a omenirii, pentru a duce genialitatea moldo-vlaha pe mult-rivnitul pisc al cunoasterii absolute. Ce bine, nu-i asa,