Editurile mizează pe autori cunoscuţi, librăriile merg pe promoţii, anticariatele scot de la naftalină titlurile rare, iar cititorii găsesc în lectură un mod ieftin de a-şi petrece timpul. Se vorbeşte despre ea peste tot: la televizor, pe stradă, în tramvai sau la piaţă. Spaima bancherilor sau a agenţilor imobiliari, criza mondială a impus noi strategii şi pe piaţa de carte. Planurile editurilor româneşti pentru 2009 sunt altele faţă de cele din 2008. Humanitas Fiction pune un mare accent pe promovare, Polirom mizează pe titluri care pot asigura o recuperare rapidă a investiţiilor, Rao a decis să reducă numărul apariţiilor, dar nu renunţă la continuări ale seriilor care s-au vândut în zeci de mii de exemplare, iar Nemira este mult mai atentă la titlurile achiziţionate.
Am vrut să aflăm de la editori şi de la vânzătorii de carte nouă şi veche ce influenţă are criza financiară asupra activităţii lor şi ce planuri au gândit pentru a supravieţui în acest an.
Humanitas Fiction: „Vom fi prudenţi!”
Denisa Comănescu, directorul general Humanitas Fiction, a declarat că editura pe care o conduce va acorda “o mai mare atenţie potenţialului de vânzare al fiecărui titlu”, „va evalua lunar apariţiile pe termen scurt, luând deciziile în funcţie de evoluţia pieţei de carte” şi „va intensifica permanent promovarea, internetul devenind vioara întâi”.
Cât priveşte vânzările, Denisa Comănescu a spus că luna ianuarie a anului 2009 a înregistrat o creştere faţă de aceeaşi lună a anului trecut, în februarie a existat o stagnare, însă pentru martie se prognozează din nou o creştere.
Litera Internaţional: „Am micşorat tirajele”
Despre felul în care influenţează criza financiară piaţa de carte, Dan Vidraşcu, directorul general al Editurii Litera Internaţional, a spus că doar cei care dispun de lichidităţi