Parlamentul European a votat ieri un pachet legislativ care îşi propune să îmbunătăţească performanţa şi viabilitatea sistemului aviatic european: zboruri mai scurte, întârzieri reduse şi un consum mai scăzut de combustibil.
Rapoartele Parlamentului European cu privire la Cerul Unic European II (Single European Sky, SES II) au fost elaborate de raportorul Marian-Jean Marinescu (PPE-DE, România). Pachetul Cerul Unic European II introduce un sistem de performanţă, care să oblige furnizorii de servicii de navigaţie aeriană să îşi eficientizeze activitatea, precum şi un termen-limită pentru operaţionalizarea blocurilor aerospaţiale funcţionale, până în 2012. „Crearea Cerului Unic European va fi un important pas înainte pentru companiile aeriene, dar şi pentru pasageri. Construirea unei reţele de rute aeriene directe şi eficientizarea controlului traficului prin crearea blocurilor aerospaţiale funcţionale vor conduce la scurtarea duratei de zbor, diminuarea consumului de combustibil, precum şi la reducerea emisiilor de CO2. Timpul de călătorie, dar şi preţul biletelor de zbor se vor reduce în avantajul pasagerilor. Prin acordul obţinut cu Consiliul pe pachetul SES II facem un pas înainte pe calea întăririi Uniunii Europene. Este un pas firesc după piaţa comună, adoptarea monedei unice, şi crearea spaţiului Schengen. Vom avea din 2012 un Schengen aerian. Rutele vor fi mai scurte, controlul traficului mai bun, serviciile de navigaţie aeriană optimizate şi, în perspectivă, integrate“, consideră raportorul român Marian-Jean Marinescu.
Mediul, în centrul preocupărilor
Noul pachet legislativ pune problemele legate de mediu în centrul preocupărilor privind Cerul Unic European, iar un mai bun management al traficului aerian ar trebui să permită reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră produse de avioane. Se preconizează îmbunătăţiri de până l