Circuitele de Formula 1 nu înseamnă doar motoare la turaţie maximă, petreceri cu fete frumoase şi piloţi cu bani, sau pentru unii un prilej de a sta cu ochii lipiţi de televizor duminică după-amiaza. Ele sunt adevărate laboratoare unde sunt testate materiale şi soluţii tehnice pe care le folosim în viaţa de zi cu zi.
Genunchierele pe care trupele speciale britanice le folosesc în misiunile lor sunt dotate cu nişte amortizoare inteligente, de mici dimensiuni, cum sunt cele din Formula 1. Comparaţia merge mai departe şi putem spune că între boxele Ferrari şi secţia de urgenţe a unui spital nu sunt prea multe diferenţe. Acestea sunt doar câteva dintre elementele pe care le folosim în fiecare zi şi care au fost create pentru Formula 1. „Pentru noi, Formula 1 este un adevărat laborator. Pe pistă, testăm soluţii mereu noi, care apoi îşi găsesc aplicare în afara circuitelor“, a explicat Luca Colajanni, şeful biroului de presă al echipei Ferrari. Înainte de a câştiga un campionat pe pistă, trebuie să îl câştigi în laborator. Aici, tehnicienii şi inginerii noştri creează materiale din ce în ce mai bune şi mai sigure“, a adăugat Colajanni.
Exemplul cel mai bun este fibra de carbon. Pe 6 martie 1981, designerul John Barnard a prezentat lumii primul bolid de Formula 1 creat în întregime din acest material. Lumea curselor a rămas fermecată de rezultat, iar de atunci au fost abandonate definitiv aliajele metalice folosite pentru realizarea scheletului monoposturilor. Astăzi, din fibra de carbon se realizează aproape orice: de la schiuri la rachete de tenis sau ornamente interioare. Însuşi Barnard a proiectat o masă cu o lungime de patru metri, care poate găzdui 15 meseni şi al cărei blat are o grosime de doar doi milimetri.
Mobilitate şi siguranţă
Tot mai des, tehnologii folosite pentru monoposturile lui Massa, Alonso şi colegii lor „de vola