Avioanele MiG 21 Lancer vor fi retrase de la zbor peste doi ani, iar Ministerul Apărării nu are bani pentru a lua aeronave militare noi. În doi ani, spaţiul aerian al României va rămâne descoperit. Fără avioane de luptă, fără elicoptere de atac, fără rachete sol-aer şi cu piloţi instruiţi numai pe jumătate. În perioada 2010-2011, toate avioanele de luptă ale României vor fi scoase definitiv din uz, întrucât le expiră perioada de exploatare. Statul Major al Forţelor Aeriene (SMFA) mai are circa 80 de aparate MiG 21 Lancer, dintre care doar jumătate sunt funcţionale.
La fel ca avioanele lor, piloţii sunt pregătiţi doar pe jumătate, întrucât numărul de ore de zbor a suferit o reducere semnificativă faţă de plafonul de 120 de ore, care fusese aprobat pe anul 2008. Această situaţie a fost recunoscută la ultimul bilanţ al Ministerului Apărării Naţionale, cel din 24 martie, chiar de ministrul Mihai Stănişoară.
Acesta a prezentat un document care susţinea că în anul 2008 s-ar fi continuat programul de achiziţie a aeronavelor scurt şi mediu curier şi s-ar fi iniţiat programele de achiziţie pentru avioanele multirol (capabile de bătălii aeriene, dar şi de atac la sol) şi pentru rachetele sol-aer. Detaliile financiare concrete ale bilanţului MApN contrazic însă aceste afirmaţii liniştitoare.
Deşi România s-a angajat să aloce în fiecare an 2,38 la sută din PIB pentru Apărare, conducerea NATO, mai realistă, a recomandat alocarea măcar a 2 la sută din PIB. Cu toate acestea, bugetul MApN pe anul 2008 a fost doar 1,5 la sută din PIB, iar cel pentru 2009 este de 1,3 la sută.
Armata are nevoie de 24 de avioane de luptă
Armata Română are nevoie de 24 de avioane multirol noi, a declarat ieri secretarul de stat Viorel Oancea, şeful Departamentului pentru Politica de Apărare şi Planificare din MApN. Dacă nu vor fi su