„Vicky Cristina Barcelona”, adică Vicky şi Cristina în Barcelona, este ultimul film al lui Woody Allen, care pare să se fi mutat aproape total cu poveştile sale filmice, cel puţin în ultimii vreo 4 ani, în Europa.
De fapt, după ce a folosit Anglia trei filme la rând, se mută acum în Spania, cu tot cu spaniolii Javier Bardem şi Penelope Cruz, englezoaica Rebecca Hall şi americanca Scarlett Johansson.
„Mutarea” este prilejuită de vacanţa pe care Vicky (Hall) şi Cristina (Johansson) au hotărât să şi-o petreacă în Barcelona. Aici îl întâlnesc pe Juan Antonio (Bardem), un pictor care are în trecutul său apropiat un divorţ scandalos de o femeie focoasă şi talentată ea însăşi (Cruz). Juan Antonio le propune să îl însoţească pentru un weekend în trei. Ca toate poveştile scrise şi puse pe film de Allen, şi aceasta seamănă cu o parabolă a cărei concluzie e evitată şi nu tocmai.
Ca toate poveştile lui Allen, şi aceasta e o investigaţie în străfundurile rotiţelor care întorc pe căi nebănuite mintea umană. Naratorul ne pune în gardă de la început că Vicky e raţională şi preferă relaţii stabile. În schimb, Cristina e intensă şi preferă să rişte şi să sufere. Pe măsură ce relaţiile dintre cei trei se complică, reintră în scenă fosta soţie a lui Juan Antonio (Cruz este fenomenală în rol, drept pentru care a şi luat Oscarul).
Chiar dacă gurile rele spun că Allen e obosit, chiar dacă lumea tot aşteaptă de la el capodopere şi multora li se pare că nu livrează decât filme „decente” ori „mediocre”, controversatul regizor american continuă să fie seducător. Sigur, în felul său uşor snob, sofisticat cu orice preţ şi pronunţat didactic, chiar şi atunci când e amuzant, ironic, ori sarcastic.
Filmul rulează de mâine la Hollywood Multiplex, Multiplex, Starplex (Auchan), Studio, The Light din Bucureşti şi Cinema City din Cluj. @