Parlamentul European a adoptat o prevedere referitoare la obligativitatea dotării tuturor autovehiculelor noi cu sistemul ESP (Programul Electronic de Stabilitate). Aceasta va intra în vigoare în noiembrie 2011, iar începând cu luna noiembrie a anului 2014, prevederea va fi extinsă pentru toate autovehiculele noi. În primul semestru al anului 2008, 81% dintre autoturismele nou înmatriculate în Germania erau dotate cu sistemul ESP, iar în Europa, procentul acestora a fost de 53%.
În România încă nu există o astfel de statisitcă, însă mai mult ca sigur procentul este foarte mic. Decizia Parlamentului European va afecta în primul rând constructorii de autoturisme ieftine, precum Dacia.
ESP-ul scumpeşte maşinile ieftine
Asta pentru că la constructorul piteştean sistemul ESP nu se regăseşte, în prezent, nici măcar pe lista dotărilor opţionale. Nici la modelele ceva mai scumpe decât Dacia acest dispozitiv nu reprezintă o dotare de serie. Programul Electronic de Stabilitate (ESP) costă, în funcţie de clasa din care face maşina, între 400 şi 500 de euro.
Sistemul ESP a fost dezvoltat de compania germană Bosch şi oferă sprijin şoferilor în aproape toate situaţiile critice de conducere. Acesta include funcţiile sistemului antiblocare la frânare (ABS) şi ale sistemului antipatinare (ASR).
În plus, ESP detectează mişcările autovehiculului cauzate de derapaj, acţionând în mod activ în sensul contracarării acestora. Conform statisticilor, alunecarea roţilor reprezintă cauza principală a accidentelor mortale de circulaţie.