Reclama este sufletul comerţului. Această regulă de aur a marketingului a fost descoperită cu mult înainte ca „print”-ul, advertorialele sau „outdoor” -ul să se fi inventat. Primul anunţ publicitar a fost publicat la Braşov în 1838
Expoziţia de publicitate „Auziţi, vedeţi, miraţi-vă!” a fost inaugurată ieri la Casa Mureşenilor, fiind creaţia tânărului muzeograf Marinela Barna. Este prima expoziţie de acest fel care prezintă din punct de vedere istoric modul de promovare a produselor şi serviciilor timp în secolul XIX. Marinela Barna a analizat colecţia Gazetei de Transilvania din perioada 1838-1938, singurul mijloc de publicitate din Braşovul acelor vremuri. Au fost identificate peste 400 de machete publicitare, iar 290 sunt arătate braşovenilor. „La începuturile sale, publicitatea se făcea într-o manieră mai mult intuitivă, mai ales prin informare. A doua jumătate a sec XIX este o perioadă nereglementată, în sensul că fiecare putea lăuda orice şi oricât fără interdicţie. La începutul veacului următor publicitatea începe să se maturizeze, iar textul publicitar pune accentul pe aspectele concrete, pe beneficiile produsului. Publicitatea românească a avut o evoluţie sincronă din punct de vedere calitativ cu publicitatea la nivel mondial, excepţie făcând perioada comunistă”, a declarat muzeograful Marinela Barna.
Prima reclamă a fost una culturală
Cea mai importantă piesă de colecţie este prima reclamă apărută în Transilvania, şi anume anunţul concertului susţinut de o elevă a lui Paganini, Eleonora Newmann. „Era intitulată sec „Anunţare de concert", însă este foarte interesant pentru că era publicat cu caractere româneşti într-un ziar scris cu litere chirilice. A apărut în ediţia 13 din anul 1838 şi promova un concert susţinut de o voce a acelor vremuri”, a declarat Valer Rus (foto), directorul Muzeului Casa Mureşenilor.