La Festivalul Artei şi Creaţiei Studenţeşti (FACS) existau etape de calificări, la nivelul fiecărei facultăţi, universităţi, după care se fixa (pentru martie şi aprilie) câte un centru universitar pentru fiecare "breaslă" a artiştilor: muzică corală, formaţii vocal-instrumentale, de muzică populară, trupe.
Profesorul Nicolae Gâscă de la Universitatea de Arte "G. Enescu" din Iaşi a fost dirijor de formaţie corală la etapa de la Craiova a FACS-ului din aprilie. Conducea atunci, ca şi astăzi, Corul "Cantores Amicitiae" al Universităţii de arte ieşeane. El îşi aminteşte însă şi de momentele de "alt gen", total diferite de odele comuniste, de la FACS.
"Circulau şopârle şi printre noi, însă una era să le spunem între noi şi alta era să fie spuse pe scenă şi la care să râdă o sală întreagă. Dar existau nişte ansambluri de folclor foarte bune, care făceau cinste României peste hotare pentru că plecau, cum era la Iaşi «Doina Carpaţilor», a Casei de Cultură a Studenţilor. Ca să plece dintr-un centru universitar cât mai mulţi exista un subterfugiu: erau formaţii ale Caselor de Cultură şi ale institutelor care concurau între ele. Aşa încât cam câte două formaţii plecau din fiecare centru universitar."
ETAPE
Să revenim; deci "o primă etapă pe institute, apoi pe centru universitar, uneori se mai făcea şi o etapă zonală. Dacă erau prea multe formaţii se făcea o etapă zonală pe Moldova, la Iaşi, alta pe Oltenia, la Craiova, şi o a treia la Cluj. Cum era la Iaşi, veneau cei de la Bacău, de la Suceava, uneori şi cei de la Galaţi. Şi după aia urma faza finală, unde erau vârfurile. La Iaşi a fost în 1989 pe formaţii de satiră şi umor, la Craiova pe formaţii corale, la Cluj pe formaţii folclorice.
Festivalul se desfăşura în general în zilele de vineri, sâmbătă şi duminică, într-o săptămână la Iaşi, apoi la Cluj, ş.a.m.d, prin