Alex Leo Serban vorbeste, intr-un interviu acordat Ziare.com, despre calitatea filmului romanesc si eventualele solutii pentru ca acesta sa aiba priza mai mare la public. Potrivit criticului, filmele romanesti nu sunt comerciale si se fac fie catastrofe, care nu au succes pe niciun plan, fie filme premiate mai mult afara.
- Mai prinde filmul romanesc la public?
- Deocamdata da. In cadrul festivalului "Next " a fost o masa rotunda care se chema "Cinematograful romanesc pe harta", cu foarte multi critici straini si de la noi, care a incercat sa raspunda la aceasta intrebare. Concluzia strainilor in fata scepticilor romani a fost ca "Da", filmul romanesc inca mai prinde, inca este asteptat cu interes de marile festivaluri, mai ales de cel de la Cannes, care a descoperit multi dintre autorii acestui nou val.
- Puteti denumi exact acest nou val?
- Daca trebuie sa vorbim in termen de val, exista tot felul de statistici care spun ca durata medie a unui val, trend este de zece ani. Acum conteaza unde punem inceputul valului, pentru ca primul film al lui Cristi Puiu care a deschis aceasta directie, "Marfa si banii", este din 2001, dar sigur ca el nu a avut succesul pe care l-ar fi meritat. Atunci poate ca trebuie sa plasam inceputul in 2005, cand "Moartea domnului Lazarescu" a fost premiat la Cannes. Daca plasam inceputul la 2005, ar mai fi pana in 2014.
Filmul romanesc are nevoie de lobby in tara
- Totusi, sunt unele filme care nu prind. Unde gresesc regizorii, ce ar trebui sa schimbe?
- As spune ca, in general, filmele noului val nu prind la publicul romanesc. Prind mai degraba afara si asta este un paradox tipic romanesc. Eu am mai spus ca filmul romanesc nu mai are nevoie de lobby afara pentru ca acolo este asteptat cu mare interes, are nevoie in tara. Este o explicatie simpla: aceste filme sunt filme de autor,