Scenaristul lui David Lynch, care filmează în România alături de Marcel Iureş, vorbeşte despre originile sale româneşti. Sursa: EVZ
Pe un colţ de portbagaj, aşezat pe un scăunel, Barry Gifford ia o gustare rapidă, între două cadre: grătar. Un maidanez îi dă târcoale, se aud în continuu avioane – „poate e război şi noi nu ştim”, glumeşte. Pentru scenaristul lui David Lynch, în curtea Institutului „Ana Aslan” se încheie episodul românesc al unei căutări care a durat întreaga sa viaţă. „Marele său mister”, cum şi-a numit părintele (un gangster din vremea lui Al Capone) în cartea pe jumătate autobiografică „Tatăl Fantomă”, venea de undeva din Bucovina. De această descoperire a avut parte acum şase ani, într-o călătorie prin România pe care şi-o aminteşte ca pe „cea mai grozavă aventură pe care ţi-o poţi imagina”. Aşa a ieşit o nuvelă, „Almost Oriental”, şi acum un film cu titlul „Tatăl Fantomă”, regizat de Lucian Georgescu, în care Marcel Iureş e protagonist. Filmările s-au încheiat astăzi, cu o secvenţă a „confruntării”, singura în care apare Gifford, alături de Iureş.
Prieten bun cu David Lynch (a scris scenariile la „Wild at Heart”, premiat cu Palme d Or, „Lost Highway” şi „Hotel Room”), Francis Ford Coppola, Gus Van Sant sau Javier Bardem, Barry Gifford (62 de ani) pregăteşte în Statele Unite şi un film cu Morgan Freeman în rolul principal, „The Old Days”. Despre viaţa sa a fost regizat deja un documentar, iar în Statele Unite e aclamat drept unul dintre cei mai influenţi scriitori, cărţile fiindu-i traduse în 28 de limbi. Cu Lynch ar mai face un film, spune scenaristul, într-un interviu acordat EVZ, dacă acesta din urmă n-ar fi atât de prins cu predicatul meditaţiei transcedentale. În Bucureşti, l-a intrigat la culme un singur lucru: „Care-i treaba cu gogoaşa aia înfiptă în obelisc din Piaţa Revoluţiei? Cine a făcut chestia aia? Ce vrea să în