Angajaţii firmelor de taximetrie din oraş susţin că au venituri cu 35-40 la sută mai mici decât în 2008. Service-ul şi leasingul constituie adevărate pietre de moară pentru cei 650 de taximetrişti sătmăreni. Satu Mare este unul dintre oraşele cu cele mai scumpe taxiuri. Valoarea unora dintre maşinile rulate în regim de taxi în Satu Mare ajunge chiar şi la 40 de mii de euro.
Multe dintre maşinile scumpe au fost achiziţionate în leasing acum un an sau doi când se încă se câştigau bani buni din această afacere, iar concurenţa dintre firmele de taxi obliga patronii la investiţii: „S-au cumpărat şi maşini foarte scumpe pentru că era concurenţa mare şi clienţii sunt exigenţi. Acum, un taximetrist pleacă acasă în medie cu opt milioane de le vechi şi stă mai mult în trafic, câte 12 sau chiar16 ore. De anul trecut, veniturile şoferilor au scazut cu 35-40 la sută. Iar cheltuielile sunt în creştere”, spune Zorica Rus director executiv la Prima Taxi.
Mai puţini clienţi
Pe lângă creşterea ratelor la leasing şi a facturilor plătite la service din cauza drumurilor jalnice, scăderea cu circa 40 la sută a numărului de clienţi îi pune pe butuci pe unii taximetrişti: „Noi îi duceam pe oameni la servici. Este adevărat că mulţi şi-au cumpărat maşini din afară. Dar înainte de criză la fosta «23 August» de exemplu, oamenii mergeau cu taxiul la servici, şi nu numai directorii. Acum că jumătate sunt puşi pe liber, sau la alte firme mulţi au rămas fără serviciu, noi pe cine să mai ducem?!” spune Kerty Otto, directorul Cielo Taxi.
În staţia „Jazz” de pe Calea Traian, Emeric Mic, un tânăr taximetrist îşi aşteaptă clienţii: „Este ora opt şi uite stau de o jumătate de oră fără comandă. Este când stau şi două trei ore. Trebuie să stăm mai mult în trafic, să ne scoatem banii. Eu am noroc, e maşina tatălui meu. Alţii au de plătit leasing