”Din respect pentru talentul tău, din respect pentru publicul tău nu poţi prezenta un spectacol prost ca fiind unul bun. Din păcate, Maia Morgenstern asta a făcut!”
Spectacolul interbalcanic „Cântecul fratelui mort”, cu Maia Morgenstern în rol principal, a fost prezentat în avanpremieră de actriţă, pentru EVZ, cu profunzimi despre semnficaţia unei balade din Balcani. Intriga spectacolului „Cântecului fratelui mort”, prezentat miercuri şi joi seară la Sala Atelier de la Teatrul Naţional, se regăseşte în România în balada Voicăi, care aduce în prim-plan durerea unei mame care-şi pierde copiii, loviţi de o molimă. Femeia îşi întoarce fiul din morţi pentru a i-o aduce înapoi pe Voica, fiica măritată printre străini. Blestemul mamei zguduie temeliile morţii pentru un cuvânt dat, ce se cere a fi respectat.
Toate bune şi frumoase. Şi, mai ales, etice. În preajma aniversării actriţei, care vineri a împlinit 47 de ani, EVZ a creditat-o pe Maia Morgenstern şi a publicat un amplu interviu în care aceasta anunţa, cu ample trimiteri mitologice şi religioase, un spectacol cutremurător, cu un cor antic, jucat de actori din cinci ţări balcanice. Am mers pe mâna Maiei Morgenstern, am făcut interviul înainte de a vedea spectacolul regizorului grec Sotiris Hatzakis. Greşeală fatală!
Am mers la spectacol cu toată buna-credinţă pentru talentul indiscutabil al actriţei. Nu am luat în calcul ultimele ei roluri, care dezamăgesc prin exagerare cabotină, din „Burghezul gentilom” sau chiar din „Ecaterina cea Mare”. Am luat în calcul marile ei roluri de altădată, din filmele „Balanţa”, „Cel mai iubit dintre pământeni” sau din „Patimile lui Hristos”.
Nu am uitat nici o clipă că Maia Morgenstern a întruchipat cu forţă, şi profunzime, şi sensibilitate, personaje feminine foarte complexe: „Doamna T”, atât în teatru, cât şi în film, Marguerite în „Dam