„Vedem, în întruchiparea lui Constantin Cojocaru un Cioran neputincios, dar candid şi ingenuu, în dialog cu memoria, dezamăgit de o Românie fără coloană vertebrală.”
Festivalul Comediei Româneşti festCO, ediţia a VII-a, a debutat miercuri la Sala Mare a Teatrului de Comedie. „Mansardă la Paris”, de Matei Vişniec, în regia lui Radu Afrim, producţie luxemburgheză, a fost primul spectacol din festival, având recomandarea premiului presei de la Festivalul Avignon „le OFF” din 2008.
Constantin Cojocaru îl joacă excepţional pe Cioran, afectat de ma la dia Alzheimer. Plouă cu iepuraşi albi, de la început, într-o montare video, iar ulterior apare pe viu şi animăluţul în scenă.
Afrim a făcut un spectacol secvenţial, luminile sunt rafinate, actorii sunt parcă parte din tablouri, într-o scenografie simplă. Vedem „umbra” lui Cioran, rătăcită în piaţa Fürstenberg, în Jardin de Luxembourg, pe peronul de la Gare de l’Est, unde îl aşteaptă pe fratele său, Relu, în spitalul Broca, unde în final este internat.
Cioran apare vulnerabil, iar disoluţia lui este reprezentată ingenuu de Constantin Cojocaru. Vedem un Cioran neputincios, în dialog cu memoria, dezamăgit de o Românie, fără coloană vertebrală. În jurul lui nu mai există nicio aură, el a devenit doar un bătrânel cu fantasme erotice, foarte candid şi ingenuu.
Actorii recită în limba franceză versuri despre „un acasă” străin, apare chiar şi o înjurătură tare care condimentează cu „sare şi piper” distanţarea celui care a avut, în cărţile sale, exerciţii de admiraţie faţă de curajul sinuciderii, dar care nu şi-a asumat niciodată gestul.
Alături de Cioran, un alt autor este readus în atenţie la fest.Co. După 70 de ani de la publicarea lor, sunt reprezentate trei piese de Mihail Sebastian. „Steaua fără nume” a fost adusă de Teatrul „Jean Bart” din Tulcea, î