» Pe 7 iunie, romanii isi vor alege cei 33 de reprezentanti in Parlamentul European.
» Interesele lor ar putea fi aparate mai eficient daca partidele, ministerele si organizatiile profesionale ar solicita cu mai multa exigenta interventia europarlamentarilor.
» Experienta negociatorilor nemti, francezi, britanici sau polonezi dovedeste insa ca numai cine cunoaste Parlamentul European ii poate folosi mecanismele.
Mandate provocatoare 2009-2014
legislatura europeana care va incepe dupa alegerile de pe 7 iunie 2009 este esentiala pentru ceea ce ar trebui sa devina Uniunea Europeana in urmatoarele decenii. Tentativele de reformare dupa extinderea masiva din 2004 si 2007, pana la 27 de state membre, au esuat intr-o prima faza prin respingerea de catre Franta si Olanda in 2005 a Tratatului Constitutional. A fost nevoie de nu mai putin de doi ani de negocieri intense pentru ca statele membre sa reuseasca sa ajunga la un nou acord de reformare a Uniunii.
Acesta poarta numele de Tratatul de la Lisabona, a fost semnat pe 13 decembrie 2007 si a incercat sa evite orice fel de acuzatie ca va transforma Uniunea intr-un superstat european. Referirile la imn si steag au fost excluse, dar probleme de fond privind pastrarea deciziei de catre statele membre care doresc sa-si pastreze dreptul de veto in diverse probleme sau, pur si simplu, sa faca altfel decat altii nasc in continuare disensiuni.
Tratatul de la Lisabona a fost respins de Irlanda prin referendum in iunie 2008, Cehia l-a ratificat cu greu intr-o tara dominata de eurosceptici, iar Bruxelles-ul numara zilele pana in 2010, cand Tratatul de la Lisabona ar trebui sa intre in vigoare. Ca acest lucru sa se intample, Irlanda ar trebui sa se razgandeasca insa la referendumul din toamna.
Ce presupune tranzitia dupa Tratatul de la Lisabona?
Daca Tratatul de la