Filmul românesc are parte de o susţinere puternică din partea criticilor de film, chiar în toiul Festivalului de Film de la Cannes. The Boston Globe scrie că orice festival internaţional care se respectă trebuie să includă producţii româneşti. Sursa: AP Photo
Producţia "Amintiri din Epoca de Aur", inclusă la categoria "Un Certain Regard", este considerată o mostră de film românesc autentic. Criticul publicaţiei explică pe larg:
"Filmul este cea mai eficientă cale de a explica originalitatea regizorilor români. În acelaşi film, ei reuşesc să împletească tragedia cu comedia, fără ca totul să pară exagerat. Filmele lor sunt făcute într-un stil lipsit aproape total de expresie, apropiat de viaţa reală, dar care se lărgeşte suficient de mult pentru a încorpora melodrama, polemicile şi batjocura", scrie Wesley Morris.
Criticul este de părere că un alt secret stă în alegerea personajelor, care sunt "oameni obişnuiţi". "Era de Aur este cel mai alegoric film românesc pe care l-am văzut", completează Morris.
Porumboiu, de la film poliţist la filosofie
Chiar mai apreciată este producţia lui Corneliu Porumboiu, "Poliţist, adjectiv", inclusă la aceeaşi categorie, ”Un Certain Regard”. Morris crede că filmul este unul poliţist doar în aparenţă, deoarece finalul îl transformă într-unul meditativ, profund.
Criticul american face o comparaţie între filmul românesc şi o peliculă a regizorul spaniol Pedro Almodovar, "Los abrazos rotos" ("Îmbrăţişări frânte"). "Gradaţia tensiunii în "Poliţist, adjectiv" este mult mai bună decât cea din "Îmbrăţisări frânte". Diferenţa este că Almodovar foloseşte explicaţia ca mijloc pentru a salva un final mai degrabă monoton. La Porumboiu, dialogul deschide larg orizontul filmului şi îl ridică la măreţie".
"Dacă ar fi după mine, aş da filmul lui Almodovar pe cel al