Articolul 75 (d) din Codul Rutier a fost introdus prin Legea nr. 49/2006 ca o cerinţă a Uniunii Europene. Însă la noi ceea ce se vrea a fi o bună iniţiativă nu prea prinde rădăcini.
Aşa că, din prea mult exces de zel, articolul respectiv a fost abrogat după câteva luni prin OUG 69/2007.
Cei câştigaţi? Şoferii vinovaţi, care, în ciuda faptului că încalcă cu nepăsare regulile de circulaţie şi omoară oamenii chiar pe trecerea de pietoni, au toate şansele să scape basma curată.
Eliminarea trăsăturii esenţiale a accidentului din Codul Rutier: "Încălcarea unei reguli de circulaţie" - o definiţie elementară în UE care avea meritul că distingea un accident de un alt eveniment rutier minor - tamponare, ciocnire fără rănirea unor victime etc. - a stârnit mai mult haos în Legislaţia Rutieră de la noi. În acest mod - procesul-verbal întocmit de Poliţia Rutieră rămâne un petec de hârtie fără a produce cumva efecte legale. Scoaterea din Codul Rutier a acestei prevederi nu face decât să îi favorizeze pe şoferii vinovaţi în cazul accidentelor de circulaţie, ducând la ambiguitate şi confuzie. Cu alte cuvinte, poţi să faci ce vrei, că nu păţeşti mai nimic.
"Articolul 75 (d) - «Accidentul de circulaţie este evenimentul care (...) s-a produs ca urmare a încălcării unei reguli de circulaţie» trebuie reintrodus urgent în Codul Rutier. La noi, situaţia este tristă pentru victimele accidentelor, acestea fiind nu de puţine ori umilite.
Cerşesc asistenţă pe la primării, iar despăgubirile legale primite sunt de multe ori doar un deziderat", a declarat Claudiu Cremănuţă, autorul cărţii "Circulaţi, vă rog!", în care sunt tratate diverse probleme din peisajul rutier românesc.
CRUCI ÎN LOC DE AUTOSTRADĂ
"Tombola morţii îşi face de cap" pe şoselele româneşti. În loc să avem 3.000 km de autostradă, numărăm 3.000 de cru