Preluarea constructorului General Motors de catre guvernul american si de catre United Auto Workers aminteste de gestionarea catastrofala de catre Romania comunista a productiei sale de masini, elaborate in colaborare cu Renault si Citroen, sustine Ion Mihai Pacepa.
Fostul sef adjunct al Departamentului de Informatii Externe al Romaniei comuniste si consilier personal al lui Nicolae Ceausescu scrie in The Wall Street Journal despre numirea sa la conducerea proiectului menit sa ii ofere statului comunist o astfel de industrie.
Pacepa spune ca Ceausescu isi dorea sa aiba o industrie auto in Romania si l-a desemnat pe el la conducerea proiectului, chiar daca nici el, nici alti oficiali importanti ai regimului nu se pricepeau la asa ceva.
"Eram tarul masinilor romanesti. Intr-o tara a orbilor, cel care vede este rege", afirma Ioan Mihai Pacepa.
In acel moment, sarcina lui era conducerea programului de spionaj industrial romanesc, insa Ceausescu l-a insarcinat sa medieze achizitionarea unei licente de baza de la un producator important de masini din Occident.
Dintre cele trei companii care au concurat, Ceausescu s-a decis asupra companiei franceze Renault, pentru ca, dintre cele trei companii, aceasta era singura detinuta de stat, dar si pentru ca Renault venise cu oferta cea mai ieftina.
Masina a fost botezata Dacia, pentru a comemora istoria de 2.000 de ani a Romaniei pe timpul Daciei Felix, asa cum era numita de catre romani aceasta parte a lumii.
Dupa ce a vazut prima Dacie produsa in Romania, Ceausescu a comentat "'Prea luxoasa pentru idioti", sustine Pacepa.
Apoi, din componenta sa au disparut radioul, oglinda din dreapta si incalzirea pentru locurile din spate. Masina care a ajuns pana la urma pe piata romaneasca era saraca, dar romanii, care nu mai avusesera niciodata o