Cele mai afectate sectoare de retail, auto si electroIT-ul, vor pierde in acest an peste 2 mld. euro din cifra de afaceri comparativ cu 2008 in conditiile in care tendinta descendenta a vanzarilor va continua pana la finalul anului, potrivit estimarilor ZF.
In conditiile in care in primele cinci luni ale anului piata auto a inregistrat un declin de 50%, iar pentru 2009 cele mai optimiste estimari nu trec de 190.000 de unitati, primii zece jucatori de pe piata auto vor inregistra o micsorare a afacerilor de peste 1,5 mld. euro, la 4 mld. euro.
Primii zece jucatori de pe piata auto au atins anul trecut afaceri cumulate de peste 5,6 mld. euro, dintre care 3 mld. euro reprezinta contributiile a doi dintre cei mai importanti jucatori - Automobile Dacia cu 2,072 mld. euro si Porsche Romania, cel mai mare importator cu afaceri de peste un miliard de euro. Scaderile sunt asemanatoare si in piata electroIT, dupa evolutia din perioada ianuarie - mai, iar vanzarile sunt de asteptat sa scada cu 500 mil. euro fata de nivelul de aproape 1,3 mld. euro din 2008.
"Piata ar trebui sa ajunga la 800 milioane de euro, dar este greu de estimat pentru ca valoarea depinde mult de creditele de consum. La nivel de an cred ca scaderea va fi mai mica de 40%", a explicat Jiri Rizek, directorul general al retailerului Flamingo.
Considerand scaderea vanzarilor primelor zece companii din piata auto si ale celor din sectorul electroIT, suma evaporata din cifra de afaceri ajunge la peste 2 mld. euro. La acestea se adauga si reducerea vanzarilor din sectorul de distributie auto, ale retelelor de showroomuri, care vor ajunge la circa 1 mld. euro.
Singurele doua companii care au fost influentate mai putin de efectele crizei de pe piata locala sunt Automobile Dacia si Ford Romania. Dacia este ajutata de programele de tip "Rabla" din Europa de Vest, in urma carora productia v