Suma de 15 euro şi un pui fript a fost preţul unui vot în ghetoul Stolipinovo din Plovdiv. O schimbare faţă de anii trecuţi, când tiganilor din această zonă săracă li se ofereau mici, orez şi litri de ulei ca să voteze aşa cum li se cere.
Organizaţia "Transparenţă fără frontiere" constată că 360.000 din cele 2.512.000 de participanţi la alegerile europene din Bulgaria şi-au vândut votul sau au fost constrânşi economic să voteze într-un anumit mod. Informaţia a fost anunţată de sociologul Antonii Gălăbov. Nu în toate cazurile este vorbă de tradiţionala cumpărare de voturi. În condiţiile adâncirii crizei mulţi oameni, îndeosebi în localităţile mai mici, au votat controlat - sub ameninţarea pierderii locului de muncă. Relativ înalta participare la vot - 38 de procente a făcut ca astfel de voturi să iasă la lumină, a declarat Gălăbov.
Pentru prima dată se vorbeşte de transfer controlat de voturi între partide de la cel turc la "Lider" - formaţiunea controversatului om de afaceri Hristo Kovaciki anchetat pentru fraude fiscale şi furt de TVA.
"Corectitudinea" votului se controlează cu ajutorul mecanismului de vot preferenţial. Vânzătorii sunt obligaţi să taie o anumită poziţie din lista partidului respectiv. La numărarea voturilor cumpărate trebuie să fie egale sau mai mici de numărul de voturi preferenţiale pentru poziţia respectivă. "Societatea deschisă" apreciază că 600.000 de alegatori bulgari sunt dispuşi în anumite condiţii să-şi vândă votul.
Justiţia bulgară este până acum neputincioasă împotrivă comerţului electoral. În ultimele zile au fost iniţiate 10 anchete penale, dar şansele aplicării sentinţelor prevăzute în lege pentru astfel de infracţiuni - 5 ani de închisoare şi amenda pînă la echivalentul a 10.000 de euro, sunt foarte mici.
PARTICIPARE DE 38%
Potrivit rezultatelor oficiale, centr