In materie de imagine de tara, Statele Unite sunt brandul dominant, puternic, cu o notorietate de invidiat. Tara a democratiei, libertatii si antreprenoriatului, imaginea Americii a avut de suferit in ultimul deceniu datorita politicii sale externe si implicarii armate in diverse regiuni ale lumii.
Marile confruntari armate au divizat mereu poporul american: intrarea in cel de-al doilea Razboi Mondial, razboiul din Vietnam si, finalmente, "Razboiul impotriva Terorii". Independent insa de parerea cetateanului fata de oportunitatea confruntarii armate, admiratia si sustinerea emotionala a militarilor reprezinta curentul popular dominant. Din acest punct de vedere, o armata aflata mai mereu in razboi, precum cea a Statele Unite in ultimii 70 de ani, genereaza un atasament emotional fata de corpurile armate, baza a unei simbolistici nationale reluata apoi in comunicare de catre toate entitatile statului, de la Guvern la oficiile postale.
Pe de o parte, la nivel institutional, brandul national USA pare lasat la voia intamplarii. Presedintele US Travel Association imi marturisea ca nu a reusit niciodata sa coaguleze interesele celor 1.700 de membri pentru o campanie de publicitate. Oficiul de turism si comert, din cadrul Departamentului de Comert, a realizat in ultimii ani doar doua campanii de promovare: in 2003 in UK si 2004 in Japonia. In fine, spre marea mea surprindere, Government Accountability Office (auditorul Guvernului American) isi exprima anual nemultumirea fata de "lipsa unei strategii nationale de comunicare". Cu alte cuvinte, cele patru mari ministere americane (Aparare, Interne, Comert si Finante) nu au o strategie comuna de comunicare, fiind lipsite de coerenta si coordonare in discursul lor public. Si eu care credeam ca se intampla doar la noi!
Pe de alta parte, atasamentul americanului mediu fata de simbolurile nationale este sincer,