Dupa ce au pierdut o parte dintre pasageri in favoarea operatorilor aerieni low-cost, flotele de autocare se confrunta acum cu un nou competitor, extrem de agresiv, venit tot din transport: operatorii de linie regulata, companii precum Tarom, British Airways sau Air France.
„Tarifele mici practicate incepand de anul acesta de companiile aeriene de linie regulata vor atrage probabil o parte din pasagerii nostri, insa cu preturi ca cele de 50 de euro companiile aeriene nu vor rezista mult din punct de vedere financiar. Practic se merge sub pretul de cost, ceea ce ii va aduce pe pierderi", a declarat Ilie Carabulea, proprietarul Atlassib, cel mai mare transportator rutier de persoane, cu afaceri de 66 de milioane de euro anul trecut.
Operatorul de linie regulata Tarom a lansat anul acesta cateva bilete cu tarife de 50 de euro, fara taxe de aeroport, pe destinatii internationale, pentru cresterea traficului de pasageri. Cu toate acestea, compania de stat nu a putut evita scaderea traficului, cu un ritm de 16% in primul trimestru.
Mai mult chiar, in aceeasi perioada, TAROM a avut cel mai scazut grad de ocupare intre operatorii europeni, potrivit datelor Asociatiei Companiilor Aeriene Europene.
Previziuni sumbre
O explicatie a acestei situatii este oferita chiar de Ilie Carabulea, proprietarul companiei Atlassib, care considera ca in conditiile economice actuale s-a micsorat numarul de persoane care calatoreau in strainatate, ca urmare a reducerii pietei muncii din Europa. Asadar, batalia intre transportatorii de pasageri vizeaza anul acesta un numar mai mic de clienti, dat fiind faptul ca din ce in ce mai multi romani care munceau in Spania sau Italia se intorc in tara, categorie ce aducea cele mai multe venituri transportatorilor rutieri.
Reprezentantii Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR)