Romania este in topul celor mai mari scaderi ale pietei auto la nivel european, in conditiile in care inmatricularile de autoturisme au scazut in primele cinci luni cu circa 58%.
Declinul pietei locale este cel de-al saselea cel mai puternic la nivel european, dupa cel de 90% din Islanda, tarile baltice si Irlanda. Singurele piete din Europa care au inregistrat cresteri la nivelul primelor cinci luni sunt Germania - cu plus 22%, cel mai accelerat avans, in timp ce Slovacia si Cehia au crescut cu 1,3%, respectiv 5,5%.
La nivelul lunii mai, declinul pietei locale a atins un nivel de minus 53%, fata de 5% la nivelul pietei europene.
„Anul 2009 va fi unul extrem de slab pentru piata auto locala. Daca anterior spuneam ca vanzarile din acest an vor fi la 80% din cele de anul trecut, daca vom ajunge la un nivel de 50% vom putea spune ca a fost un an bun", a subliniat Constantin Stroe, presedintele Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania.
Luna mai este cea de-a doua luna in ceea ce priveste volumul inmatricularilor de autoturisme din acest an, dupa ianuarie, cand au fost inregistrate 13.815 de masini.
Dacia, prima la cresteri
Dacia, principalul constructor local, a inregistrat la nivel european cel mai accelerat ritm de crestere al volumului de masini inmatriculate, atat la nivelul primelor cinci luni, de 22% la 89.965 de unitati, cat si in mai, de 100% la aproape 25.000 de masini. In luna mai, vanzarile Dacia au fost sustinute de programele „Rabla" din Germania unde Sandero este promovat ca „masina de 5.000 de euro", dar si in Franta si Spania.
„Dacia a inregistrat cea mai accelerata crestere deoarece are cea mai tanara gama de modele din Europa si in plus are un bun raport pret/calitate", a subliniat Stroe.
Presa germana a comparat modelele Dacia cu furculitele de plastic deoarece sunt ieftine si utile.