În primele cinci luni ale acestui an, companiile au cumpărat cu 6% mai puţine reclame pe TV.În timp ce unii publicitari şi-au redus bugetele de promovare, alţi clienţi au profitat de preţurile scăzute percepute de televiziuni şi...au cumpărat, au cumpărat, au cumpărat. În primele cinci luni ale acestui an, majoritatea companiilor au fost cumpătate când au cumpărat spaţiu publicitar la TV. Altele, în schimb, şi-au dublat sau chiar şi-au triplat achiziţiile, mai ales că televiziunile au venit cu „super oferte“ de criză.
Marii clienţi publicitari care au fost puternic afectaţi în Statele Unite, cum ar fi Procter&Gamble, Unilever sau Coca-Cola, au redus drastic bugetele în unele ţări în care sunt prezenţi.
În România, lider în investiţiile în reclamă este, în continuare, Procter&Gamble, care a cumpărat în primele cinci luni ale acestui an 26.299 de GRP (Gross Rating Points – Puncte de Audienţă), în scădere cu 38% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
Însă, operatorul Cosmote a avut cu 92% mai multă reclamă în ianuarie – mai 2009, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, devenind cel de-al doilea mare advertiser pe TV.
Din aceeaşi „familie“ (OTE Group) mai fac parte Gemanos şi Romtelecom, care au înregistrat, de asemenea, creşteri. Astfel, Romtelecom a cumpărat cu 29% mai multe GRP-uri, în timp ce dealerul Germanos cu 36% mai multe.
Unilever iese de pe podiumul investitorilor
O altă creştere spectaculoasă este cea a producătorului de medicamente GlaxoSmithKline (GSK) care a avut cu 202% mai multe GRP-uri livrate. GSK este acum al cincilea clasat în topul celor mai mari investitori în publicitate, în timp ce anul trecut era al 15-lea.
Producătorul de bunuri de larg consum Unilver, care timp de mulţi ani la rând i-a suflat în ceafă competitorului său, Procter&Gambl