„Cumparatorii externi sunt extrem de volatili si exigenti, preferand in aceasta perioada sa isi acopere necesarul pe una sau doua luni, mai ales ca sunt atrasi de pretul competitiv al cerealelor rusesti si ucrainene", a declarat pentru ZF Leontin Suciu, presedintele Glencore Protein Romania, al treilea jucator din acest sector dupa cifra de afaceri, care exporta cereale si seminte in proportie de 90%.
Compania, care a incheiat 2008 cu afaceri de 121,9 mil. euro, a rulat in primul trimestru al acestui an 3,5 mil. euro, de cinci ori mai putin decat in aceeasi perioada a anului trecut, profitul ajungand la 0,2 mil. euro, de la 1,4 mil. euro.
Tari ca Rusia sau Ucraina beneficiaza de flota, transportul pe apa fiind de trei ori mai ieftin decat cel rutier. Mai mult, in Ucraina si gazele sunt de trei ori mai ieftine, ceea ce se reflecta in costurile totale. Jucatorii din agricultura care se ocupa de comertul cu cereale au pastrat si stocuri importante din cauza pretului mic practicat, ceea ce a contribuit la diminuarea veniturilor.
Spre deosebire de producatori, care isi consolideaza businessul in trimestrele doi si trei, comertul cu cereale se bazeaza in proportie foarte mare pe rezultatele obtinute in prima parte a anului, uneori chiar si 90%.
De cele mai multe ori, profitul in primele trei luni a fost mai mare decat cel obtinut in tot anul, iar daca anul acesta profitul din primul trimestru se apropie de zero, este posibil ca la sfarsitul lui 2009 comerciantii sa anunte pierderi.
De exemplu, Pioneer Hi Bred Seeds a avut in 2008 un profit de 2,7 mil. euro, dupa ce in primul trimestru al anului a raportat 5,8 mil. euro. Pentru anul in curs, debutul nu a mai fost insa atat de promitator, castigurile ridicandu-se la 3,9 mil. euro.
„In 2008, din cauza lipsei de samanta ieftina, producatorii s-au indreptat spre hibrizi straini. Mai mult, numa