Pentru unii angajati, ultimii ani au transformat locul de munca intr-un adevarat hotel. In cadrul intalnirilor se serveau gustari si cafele, existau abonamente la sali de fitness sau inot iar cei mai de vaza oameni din companie beneficiau de calatorii de vacanta platite, spun jurnalistii de la Wall Street Journal.
De la inceputul crizei insa, angajatorii au renuntat la aproape toate beneficiile “de lux” acordate angajatilor. Managerii strang cat pot punga, iar angajatii constata de astazi pe maine ca vor trebui sa plateasca din buzunarul propriu asigurarea medicala, pranzul sau gradinita copilului, acoperite inainte integral din fondurile companiei.
Cu toate acestea, psihologii considera ca angajatii sunt putin sau deloc motivati pe termen lung de facilitatile oferite. “Majoritatea angajatilor nu sunt motivati de cafeaua gratuita si de abonamentele la sala de fitness, in momentul in care intra dimineata pe usa biroului. Oamenii au tendinta ca, dupa o perioada, sa considere bonusurile ca pe un venit firesc”, afirma Fred Mael, psiholog si presedinte al companiei de consultanta organizationala Mael Consulting LLC.
Majoritatea angajatilor au insa reactii disproportionate cand compania decide reducerea unor anumite bonusuri, intrucat oamenii percep aceste taieri de costuri ca o amenintare la adresa actualului loc de munca. Astfel, intervine mecanismul “Daca astazi imi reduce bonusul extrasalarial, maine imi vor restructure postul”, subliniaza psihologii, care remarca instalarea unui sentiment de frica care, in ultima faza conduce la demotivarea personalului.
Un exemplu dat de specialisti este situatia in care un angajat este anuntat de reducerea numarului minutelor gratuite pentru abonamentul contractat de companie. “ Angajatul intra in panica, gandindu-se la nesiguranta locului sau de munca. Pentru cateva saptamani acesta va munci in exces, pent