Sute de oameni stau zilnic la cozi, în faţa birourilor de evidenţa populaţiei, pentru a solicita eliberarea cărţilor de identitate. Mulţi dintre ei pierd însă foarte mult timp la ghişee, deoarece nu ştiu ce acte trebuie să aducă sau ce taxe trebuie să plătească. „Adevărul” vine în ajutorul celor care au nevoie de cărţi de identitate. Persoanele care şi-au pierdut cărţile de identitate , cele care îşi schimbă numele , sau cele cărora li se eliberează aceste documente ca urmare a împlinirii vârstei de 14 ani au nevoie de următoarele acte obligatorii:
- cererea pentru eliberarea actului de identitate;
- certificatul de naştere al solicitantului şi ale copiilor cu vârsta mai mică de 14 ani;
- documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu;
- chitanţa reprezentând contravaloarea cărţii de identitate, respectiv 7 lei;
- timbru fiscal în valoare de 4 lei sau documentul cu care se face dovada achitării, în condiţiile legii, a taxei extrajudiciare de timbru.
Potrivit Inspectoratului Naţional pentru Evidenţa Persoanelor, în funcţie de motivul pentru care se solicită eliberarea cărţii de identitate şi de starea civilă a solicitantului, se pot solicita mai multe acte.
Prima carte de identitate
În cazul eliberării cărţii de identitate la împlinirea vârstei de 14 ani, mai trebuie aduse următoarele documente:
- actul de identitate al unuia dintre părinţi sau al reprezentantului legal;
- certificatul de căsătorie al părinţilor sau, după caz, hotărârea judecătorească definitivă şi irevocabilă prin care se stabileşte căruia dintre părinţi îi este încredinţat minorul, dacă părinţii sunt divorţaţi.
Cum se procedează
Minorul depune cererea pentru eliberarea actului de identitate, însoţit de unul dintre părinţi sau, după caz, de reprezentantul său