Pe 30 iunie 2009 a avut loc la Anticariatul Unu din strada Academiei lansarea unei interesante cărţi, Mişcarea de la Unu, ediţie bibliofilă numerotată (tipărită în Germania de arhitectul Michael Ilk) despre celebra editură care i-a adunat pe Saşa Pană, Moldav, H.M. Maxy, Victor Brauner şi pe numeroşi alţi creatori reuniţi sub egida dadaismului şi a suprarealismului. Această lansare vine în completarea expoziţiei desfăşurate la Kunsthal Rotterdam – Roemeens surrealisme 1928-1947/ Suprarealism românesc 1928-1947. Vernisajul a avut loc pe 20 iunie, iar expoziţia, care se bucură de un mare aflux de public, va putea fi vizionată pînă pe 13 septembrie. Cartea amintită reproduce într-o formă grafică de excepţie materialele expuse la Rotterdam, oferind în acelaşi timp un aparat critic complet. Domnul Florin Colonaş, implicat în această apariţie editorială, prieten cu o sumă de artişti români ai avangardei istorice şi, totodată, rafinat cunoscător al fenomenului, a avut amabilitatea de a ne oferi un interviu în exclusivitate. Cartea de la care porneşte discuţia noastră va ajunge, ca urmare a tirajului restrîns, în atît de puţine biblioteci încît se poate spune că încă de la apariţie este la fel de rară precum revistele şi cărţile despre care vorbeşte. Vă rugăm să ne faceţi o prezentare a acesteia, vorbindu-ne despre expoziţia desfăşurată în paralel la Rotterdam. Nu sînt eu autorul Mişcării de la Unu, ci doar unul dintre oamenii care au ajutat sub anumite aspecte ca această carte să apară. Este vorba despre rezultatul colaborării a doi protagonişti: Michael Ilk şi Vladimir Pană. Arhitectul Ilk, originar din România, de la Lugoj, a făcut liceul la Timişoara, Facultatea de Arhitectură la Bucureşti, apoi s-a stabilit în Germania. Este un pasionat al avangardei, care a scos o serie întreagă de cărţi, începînd din 1994. O carte a sa, Brâncuşi, Tzara şi avangarda românească,