Firma Euroconstruct Trading 98, controlată de omul de afaceri Dan Besciu, va decontamina o porţiune din Autostrada Transilvania
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) va plăti către Euroconstruct suma de 68,12 milioane de lei (16,2 milioane de euro), aceasta din urmă fiind obligată ca, în timp de un an, să decontamineze 17.564 mp, dintre care peste 9.000 chiar pe traseul autostrăzii.
În zona respectivă, situată pe tronsonul Câmpia Turzii – Gilău, a funcţionat un depozit de substanţe chimice periculoase aparţinând Uzinelor Chimice Turda. Soluţia ocolirii zonei respective nu a fost agreată de CNADNR, deoarece depozitul cu pricina se întinde pe o suprafaţă foarte mare. "Acum nu se va decontamina întregul depozit, ci numai ceea ce se află pe amplasamentul autostrăzii şi câte o porţiune de siguranţă la stânga şi la dreapta", au explicat pentru Gândul surse din cadrul CNADNR. Oricum, în faza iniţială a proiectului, nu se luase în calcul existenţa depozitului de deşeuri, acesta fiind "descoperit" ulterior. Pe de altă parte, devierea traseului autostrăzii nu a fost luată în considerare şi din cauza reliefului deluros din zonă, fapt care ar fi majorat semnificativ costurile de construcţie.
Majorări succesive de costuri
Contractul de construcţie a Autostrăzii Transilvania, semnat în 2003, fără licitaţie, în perioada Guvernului Adrian Năstase, prevedea un preţ-ţintă de 2,3 miliarde de euro pentru cei 415 km. Între timp, au survenit mai multe majorări de costuri, stabilite unilateral de constructor, care avea acest drept prin contract, deoarece acesta nu prevedea un preţ ferm, ci doar unul ţintă, practic o estimare. Felul cum a fost întocmit contractul nici nu a permis rezilierea lui, în ciuda intenţiilor în acest sens pe care le-au avut miniştrii Gheorghe Dobre şi apoi Radu Berceanu. La începutul anului în c