Media Consulta, regia lui Mihai Craiu, a intocmit un raport referitor la publicitatea TV, Competitive Media Reporting H1 2008/H1 2009. Documentul poate fi descarcat de aici. Cateva date:
1. investitiile la rate card descresc cu 4,2% (desi iunie 2009 creste usor fata de iunie 2008)
2. numarul de insertii scade cu 4,8% (in martie 2009, avem totusi o crestere usoara)
3. numarul de minute de advertising scade cu 7,1%
4. cel mai mare loading (incarcare a spatiului admis de 12 minute cu spoturi) il are Kanal D, care depaseste limita de 12 minute in prime-time, in aprilie-mai. Urmeaza PRO TV si Antena 1, care au in jur de 11 minute si in jur de 10-10,5 minute in aceeasi perioada, pe prime-time. Media pe intreaga zi e sub 8 minute. Destul de bine stau si Realitatea TV si Antena 3.
Dupa cum se vede, de mai sus reiese ca piata reclamei TV se afla intr-un avant comparabil cu 2008. Diferentele dintre rate card, numar de insertii si-asa mai departe spun totusi ceva: una e ce se vede in cifrele respective si alta e ce se vede in conturi. Intr-un fel sau altul, televiziunile au ajuns la un consum de reclama apropiat de 2008, dar veniturile nete, cash, sunt mult mai mici - nimeni nu spune cu precizie cat, probabil ca 30-50%. Se stie ca PRO-ul a venit cu o oferta de fidelizare de 100 de euro pe punct, la care Antenele au reactionat cu ceva asemanator la numai 80 de euro, fata de 250-500 de euro, cat costa punctul de rating pe o televiziune mare in anii trecuti, in functie de pozitionare. Gradul de loading de la 4 poate fi interpretat, la statiile mai mici, ca aratand elasticitatea politicii de discounturi mai curand decat veniturile mai mari.
Ceea ce putem spune cu certitudine e ca spoturile s-au scurtat un pic (daca comparam numarul de insertii cu numarul de minute - probabil ca au intrat lucruri de 10 si 20 de secunde).
Una