Acum un deceniu peste 90% din masinile noi cumparate in tara erau de productie interna, acum nici o treime nu sunt fabricate aici. In 1999 trei companii produceau masini la noi, acum avem doar Dacia care trimite insa 85% din productie la export. Si acum zece ani piata auto era in criza si scadea, insa cel mai vandut model de import nu era unul de buget, ci Volkswagen Passat. Piata auto romaneasca s-a schimbat enorm in zece ani, arata datele APIA.
In 1999, anul in care Dacia a intrat in grupul Renault, in tara s-au vandut 97.000 de autoturisme, dintre care doar 6.700 din strainatate. Piata scazuse comparativ cu 1998 dupa opt ani consecutivi de crestere si avea sa scada si in 2000. Dupa acel an au urmat alti sapte ani de crestere, iar 2008 a fost iar un an de scadere. Anul curent va fi si el de regres, dupa ce piata s-a injumatatit la sase luni.
Insa in 1999 piata avea probleme, scaderea puterii de cumparare i-a facut pe multi sa renunte la achizitia unei masini, iar cei mai afectati au fost oamenii care aveau bani de o Dacia sau de un Daewoo produs la Craiova. Pe atunci, vechea berlina Dacia era de departe cel mai bine vandut model din tara, cu peste 44.000 de unitati in 1999, iar pe locul secund era Dacia break. Daewoo avea trei modele care s-au vandut in peste 3.000 de unitati fiecare - Tico, Cielo si Matiz, iar Aro vanduse peste 1.200 de masini, modelele "24" si "10".
Piata a evoluat mult, in cel mai bun an din istoria ei, 2007 - vanzarile de autoturisme au depasit 315.000 unitati, de peste trei ori valoarea din 1999. Dacia a pierdut insa mult din cota de piata, ajungand sa detina putin peste 30%, fata de 70% acum un deceniu. In plus, Aro nu mai produce de ani buni, iar Daewoo a incetat productia recent datorita venirii Ford care va construi vehicule comerciale incepand cu 8 septembrie.
Dar revenind la anul 1999 trebuie r