Patru milioane de locuri de muncă, create până în 2020, aceasta este oferta spectaculoasă a social-democraţilor germani (SPD), lansată cu mai puţin de două luni înaintea alegerilor parlamentare de pe 27 septembrie. Sursa: Reuters
Social-democraţii speră astfel să reducă diferenţa de peste 10 procente care îi separă de conservatorii Angelei Merkel, actualii parteneri de guvernare. Presa germană, citată de săptămânalul „Der Spiegel”, subliniază însă că planul anunţat de Frank Walter Steinmeier, contracandidatul cancelarului Merkel, este nerealist şi vine dintr-o disperare electorală.
Criza economică este principala temă de dezbatere electorală, iar numărul şomerilor germani e de 3,5 milioane, urmând să crească cu încă un milion până în 2010, potrivit economiştilor.
Manifestul electoral al SPD, prezentat luni de Steinmeier, vizează proiectele „verzi”. Iniţiativele privind construirea de maşini electrice, spun social-democraţii, ar permite angajarea a două milioane de oameni. Un milion de persoane s-ar putea angaja în sistemul sanitar, suprasolicitat de populaţia îmbătrânită a Germaniei. În acelaşi timp, un alt milion de locuri de muncă ar putea fi create în industriile „creative” - film, muzică -, dar şi în servicii şi comerţ.
Coaliţie cu repetiţie?
Creştin-democraţii Angelei Merkel şi partenerii lor tradiţionali, liberalii din FDP, au criticat planul SPD pentru lipsă de realism şi de proiecte concrete. Acelaşi argument a fost folosit şi de majoritatea comentatorilor germani. „Financial Times Deutschland” a observat însă că sectoarele vizate de SPD - tehnologie verde, sănătate şi industrie creativă - au potenţial şi că, în general, manifestul electoral este unul solid.
În acest moment, principala preocupare a lui Steinmeier, actual vicecancelar şi ministru de externe în guvernul Merkel, este