Nava MAI 1104 din Portul Militar Constanţa se pregăteşte să ridice ancora, pentru a pleca în misiune peste câteva zile. Echipajele de pe ambarcaţiune urmăresc braconierii, în mare parte turci, care scot ilegal peştele din largul Mării Negre. Staţionată în port, nava aparţine Poliţiei de Frontieră din Constanţa de şase ani, după ce mai bine de 20 de ani a stat pe mâna nemţilor. Până în prezent a fost folosită în peste o sută de misiuni. Totuşi, MAI 1104 nu s-a defectat niciodată. Specialiştii ne dezvăluie motivul pentru care fierul nu a ruginit.
„Are un motor puternic, MTU Maybach Mercedes. Se deplasează cu peste 25 de noduri pe oră, adică 50 de kilometri, şi consumă într-o jumătate de zi între 400 şi 800 litri de motorină”, spune Dorin Gurău, mecanic pe navă, nelipsit din misiuni. De la începutul acestui an, bărbatul a asistat la două capturi, ambele de turci.
Acţiune ca în filme
Comisarul-şef Emil Leizeriuc ne povesteşte că prinderea braconierilor se face în realitate aproape ca în filme. „Când radarele detectează un indiciu, îl urmăm şi astfel ajungem la pescarii ilegali. Ne luăm după ei. Încercăm de obicei să-i abordăm în engleză dar, cel mai adesea, turcii se fac că nu aud. Nu reacţionează la semnale şi o iau la fugă”, ne spune comisarul-şef. În aceste situaţii, echipajul trece la acţiune. Poliţiştii măresc viteza navei şi încearcă să depăşească braconierii. Dacă nu reuşesc, trag semnale de alarmă.
„Se întâmplă ca ei să simuleze tot felul de incidente navale, să aprindă flăcări pe covercă, să ceară ajutorul navelor comerciale. Dar, de regulă, când văd focul de avertisment lansat de noi, cedează”, adaugă comisarul-şef. Bărbatul lucrează de 25 de ani pe diferite vapoare. Spuen că de sute de ori a văzut moartea cu ochii pe mare. „Când este furtună, nava se clatină de zici că se răstoarnă în apă. Aceste momente s