Azi 26 august au avut loc două evenimente de importanţă majoră pentru activitatea de căutare şi salvare de vieţi omeneşti pe mare, precum şi pentru răspunsul şi cooperarea în caz de poluare marină cu hidrocarburi, şi anume Exerciţiul Naţional SAR (cautare şi salvare de vieţi omeneşti) şi cel de-al doilea Exerciţiu Regional Operaţional de răspuns la poluarea marină cu hidrocarburi la Marea Neagră - sub numele de RODELTA 2009.
Exerciţiul s-a desfăşurat atat pe mare cat şi pe uscat şi în spaţiul aerian, în zona portului Midia, fiind găzduit de Grupul ROMPETROL prin ROMPETROL Rafinare şi Midia Marine Terminal.
Exercitiul a inceput cu simularea accidentului dintre doua nave: la ora 11 - ora locala, tancul petrolier UTOPIA, pavilion Panama, aflat sub operaţiuni de descărcare la geamandura de operare SPM aparţinând Midia Marine Terminal, membra a grupului ROMPETROL, a fost colizionat de cargoul OVIDIUS, pavilion Cambodgia, care, din cauza unor probleme la instalaţia cârmei, a pierdut total capacitatea de manevra.
Midia Marine Terminal a anunţat la Centrul Maritim de Coordonare din cadrul Autoritatii Navale Romane ca se scurgea titei dintr-un tanc de marfa din bordul babord al tancului petrolier UTOPIA si in fiecare compartiment de marfa poate contine min. 10500 t titei; pata vizibila inca de la inceput era de aprox. 800 mp de petrol.
Conform Hotărârii de Guvern 893/2006, in cazul in care se estimeaza o deversare de mai mult de 700 t titei, a fost activat Planul Naţional pentru răspuns si cooperare in caz de poluare marina cu hidrocarburi.
Tancul Utopia era incarcat cu 150.000 t titei usor de Siberia. In urma coliziunii s-au deversat in Marea Neagra cca 5000 t titei.
In cazul unui astfel de accident, Midia Marine Terminal - Rompetrol si-ar intrerupe activitatea timp de o luna si ar raspunde cu echipamente si materiale la efectele acc